Primerament per contextualitzar la unitat didàctica, parlarem del centre i
la classe en les que s’impartirà la unitat didàctica (UD). Aquest post també
contindrà trets característics de la metodologia que s’emprarà a les sessions.
El col·legi en el que durem a terme la UD és un centre concertat que es
troba a un territori originalment valencinaoparlant, més concretament a una
barriada de nivell sòcio-econòmic medi-alt. Per aquest motiu cultural, al igual
que em molts més centres de la contornada, el col·legi ha triat un Programa
d’Ensenyament en Valencià (PEV).
És un centre amb molta demanda, pel que té quatre línies (quatre classes de
primer de primària, quatre de segon etc.). A cada classe hi ha una mitjana d’uns
22-28 alumnes. Concretament a la que implantarem la UD en té 23.
Els nostres alumnes de tercer curs
tenen entre 9 i 10 anys, són curiosos, participatius i creatius. A pesar de que
es troben a un terme municipal de caràcter valencià, la majoria dels alumnes
són castellanoparlants encara que tots coneixen i parlen (amb prou
fluïdesa) el valencià. Un altre fet
destacable és que tots els alumnes han estat a la mateixa classe durant els
cursos anteriors; açò afavoreix l’existència d’un bon clima a la classe basat
en la confiança i cooperació entre iguals. En aquest grup classe no hi ha cap
alumne que necessite una adaptació curricular significativa, es més, no hi ha
certament molta diversitat d’alumnat: sí que es cert que, òbviament, cadascun
dels discents aprèn a un ritme diferent, pel que haurem de tindre en compte els
ritmes individuals d’aprenentatge; però normalment es podrà treballar
conjuntament.
Finalment, pel que respecta a la metodologia, tota la UD s’impartirà
mitjançant un mètode deductiu pel qual els alumnes podran contextualitzar tots
els coneixements que van aprenent, sempre de més generals a més específics.
Començarem contextualitzant tot el que anem a veure, basant-se en les idees
prèvies dels alumnes. Èpoques, dades i característiques aniran succeint-se de
manera ordenada i deductiva, per exemple, primer parlarem sobre l’edat mitjana
i posteriorment de les dates més significatives i les seues característiques
(com art, cultura, societat...).
Miguel Serra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada